THE MAGAZINE

שווקי האוכל בפריז

שווקי אוכל הם תחנת חובה לכל צרפתי. בשווקים הרבים הפזורים בפריז אפשר למצוא את התוצרת הכי איכותית והכי טרייה, וגם לנשנש תוך כדי באחד מבתי הקפה הסמוכים או בפארק הקרוב.

רעות ברנע
שווקי האוכל בפריז

שווקי האוכל הכי שווים בפריז

שווקי אוכל הם תחנת חובה לכל צרפתי. בשווקים הרבים הפזורים בפריז אפשר למצוא את התוצרת הכי איכותית והכי טרייה, וגם לנשנש תוך כדי באחד מבתי הקפה הסמוכים או בפארק הקרוב

בניגוד לישראלים שמעמיסים עגלות בסופר, הצרפתים עורכים את רוב קניות המזון שלהם בשוק. רק בפריז עצמה פועלים כמה עשרות שווקי אוכל שנחלקים לשני סוגים: הסוג הראשון הם שווקים מקורים שפועלים באופן קבוע באותו המקום. הסוג השני הוא שווקים שמתקיימים אחת לשבוע, תחת כיפת השמיים, באזורים שונים של העיר – כך שכל אחד מהתושבים בה יוכל להגיע לשוק קרוב לביתו לפחות אחת לשבוע (שימו לב – אם אתם חולפים על פני אחד כזה בבוקר, הוא כנראה כבר לא יהיה שם בשעות אחר הצהריים). 

 

השווקים, כמו רבות מהמסורות הקולינריות הצרפתיות, נטועים עמוק במסורת ובתרבות. חלק ניכר מהם עובדים באותם מקומות בדיוק כבר עשרות (ולעיתים מאות) שנים, והם ממוקמים במרכזי השכונות כך שהגישה אליהם תהיה נוחה. השווקים הפריזאיים עמוסים בתוצרת מקומית מגוונת ובאיכות הגבוהה ביותר, ולא בהכרח הזולה ביותר כמו שנהוג אצלנו. בחלק מהשווקים המוצרים יהיו אפילו יקרים יותר מבמכולות וסופרמרקטים – בגלל הטריות והאיכות שלהם. יש שווקים שנודעים הודות לחומרי גלם ספציפיים, אבל ברובם אפשר יהיה למצוא מגוון רחב של כל דבר כמעט: ירקות ופירות, לחמים ומאפים, גבינות, דגים וכן הלאה. באזור של לא מעט מהשווקים בעיר אפשר גם יהיה למצוא סניף אחד או שניים של מייזון קייזר, למשל הסניף ב- rue monge 8שהוא הסניף המרכזי והגדול בעיר, שנמצא בסמוך לכמה שווקים שונים – שוק הבסטיליה, שוק אליגרה ושוק גרנל. 

הנה כמה משווקי האוכל הכי שווים בבירה הצרפתית – מה שנקרא לגזור ולשמור:

שוק גרנל (Marché Grenelle)

השוק ממוקם ברובע ה-15 ומתקיים בימים ראשון ורביעי. אפשר למצוא בו את כל מה שנפשכם תחשוק בו בשוק אוכל: מירקות ופירות, דרך גבינות וכלה בבשרים ודגים. הוא נחשב לשוק הכי "שיקי" בפריז, גם מכיוון שהוא ממוקם בתוך שכונה נעימה, גם כי הוא מספק תצפית למגדל אייפל (ונמצא מרחק הליכה ממנו) וגם כי הוא אהוב במיוחד על פריזאים מקומיים ולא רק על תיירים ומבקרים. בין הדוכנים הרבים ממוקמים גם כמה בתי קפה קטנים בהם אפשר לנוח וללגום משהו במהלך הקניות או אחריהן, ואת המוצרים הטריים אפשר גם לקחת לפארק של מגדל אייפל הסמוך ולהנות מפיקניק שווה במיוחד. 

 

שוק הבסטיליה (Marché Bastille)

שוק הבסטיליה (נקרא גם שוק Richard Lenoir, על שם השדרה בה הוא ממוקם) הוא השוק הגדול ביותר בפריז. הוא פועל בימים שלישי וראשון והוא שילוב של שוק אוכל עם שוק פשפשים. הוא ממוקם לאורכה של השדרה לאורך חמישה בלוקים שלמים, ואפשר למצוא בו סחורה טרייה במגוון אדיר. לכן, הוא ידוע גם כשוק שחביב במיוחד על השפים הצרפתיים, בו רבים מהם רוכשים חומרי גלם למסעדות שלהם. מלבד אוכל אפשר למצוא בו גם דוכנים שמוכרים פריטים אחרים – מצעיפי קשמיר דרך צעצועים לילדים ועד כלי מטבח.  

 

שוק אליגרה (Marché d’Aligre)

שוק אליגרה שברובע ה-12 הוא בעצם שלושה שווקים באחד: הראשון הוא שוק מקורה, קבוע, שפועל שישה ימים בשבוע. מדובר במבנה ארכיטקטוני עתיק שגם מעניק חוויה מעניינת של שיטוט בו, במקביל לעשרות דוכנים בהם נמכרת סחורה טריה – בשרים, דגים, ירקות, גבינות וכו'. השני הוא שוק אוכל תחת כיפת השמיים שפועל בימי שלישי ושבת, גם בו נמכרת מיטב התוצרת הטרייה, והשלישי הוא שוק פשפשים שמציע פריטים כמו עתיקות ובגדים יד שנייה. סביב השוק נפתחו במהלך השנים מספר לא מבוטל של בתי קפה ובארים קטנים, בהם אפשר לשבת לכוס קפה ומאפה או לשתות כוס יין ולנשנש צדפות טריות. 

 

שוק הילדים האדומים (Marché des Enfants Rouges): שוק הילדים האדומים הוא השוק המקורה הוותיק ביותר בפריז שנוסד בתחילת המאה ה-17. הוא נקרא ע"ש בית יתומים שפעל בסמוך אליו, בו נהגו ללבוש הדיירים בגדים בצבע אדום. בשנת 1980 החליטה העירייה לסגור את השוק, אך לנוכח מחאת תושבים הוא נפתח מחדש. מדובר בשוק לא גדול במיוחד, אבל פופולארי מאוד. הוא ידוע בזכות דוכנים רבים של אוכל מקומי ממדינות שונות – איטלקי, יפני, מרוקאי, לבנוני ועוד. בשנים האחרונות הוא מכיל פחות ופחות דוכנים למכירת חומרי גלם ויותר מקומות שפועלים על תקן מסעדות קטנות בז'אנרים שונים ומיוחדים, אבל עדיין אפשר למצוא בו מקומות לקנות ירקות אורגניים משובחים. 

 

שוק ראספיי (Marche Raspail): השוק שנמצא ברובע השישי בעיר הוא שוק אורגני בו כ-150 דוכנים של תוצרת אורגנית בלבד. הוא נחשב לשוק האורגני הגדול בצרפת ואחד מהגדולים באירופה כולה. במתכונתו האורגנית הוא פועל בימי ראשון (גם בימים שלישי ושישי – אז מתפקד כשוק אוכל רגיל). אפשר למצוא בו כמובן דוכני ירקות ופירות אורגניים וגם דוכנים בהם נמכרים עופות, בשרים, גבינות ויינות – מהם גם רוכשות לא מעט מהמעדניות האורגניות בעיר. להשלמת האווירה אפשר למצוא בו גם מספר מכובד של דוכני פרחים, פריטי טקסטיל שנעשו בתנאי סחר הוגן ובית מרקחת הומיאופתי. 

 

מאת: רעות ברנע